© 2017 - emad.granturi.ubbcluj.ro
Tipul proiectului: Proiecte de cercetare exploratorie Acronim REBTonAD Cod de inregistrare al proiectului: PN-III-P4-TD-PCE-2016-0861
TESTAREA
EFICIENȚEI UNEI INTERVENȚII TRANSDIAGNOSTICE REBT ONLINE PENTRU
REDUCEREA PROBLEMELOR DE INTERNALIZARE LA ADOLESCENȚI
RAPORT ŞTIINŢIFIC
ETAPA 1 – DECEMBRIE 2017
DIRECTOR DE PROIECT
PROF.
UNIV. DR. ANCA DOBREAN
Rezumatul etapei nr. 1
Proiectul REBTonAd: obiective şi prezentarea
progresului realizat până în prezent
Activităţile
realizate în prima etapă de implementare a proiectului (august - decembrie
2017) au inclus:
1.
Dezvoltarea
inițială a protocolului de intervenție psihoterapeutică
2.
Realizarea
platformei web (emad.granturi.ubbcluj.ro)
3.
Sinteza
literaturii de specialitate privind protocoalele de intervenție REBT la
adolescenți
4.
Proiectarea
inițială a materialelor necesare intervenției
5.
Proiectarea
design-ului de evaluare fMRI
6.
Diseminarea
rezultatelor
7.
Coordonarea
proiectului
Detaliem succint, în
cele ce urmează, dintre activitățile implementate.
Păsărelu, C., Balázsi, R., Dobrean, A. The irrationality scale for children and adolescents, European Child & Adolescent Psychiatry
Păsărelu, C., Balázsi, R., Dobrean, A. Measurement
invariance of the Social anxiety scale for adolescents, Psychological assessment
1.
Intervenții REBT pentru probleme de internalizare la copii și
adolescenți
Problemele de internalizare reprezintă
una dintre principalele cauze de dizabilitate în rândul populaţiei tinere
(WHO, 2014). Potrivit unor estimări recente, aproximativ 10-20% dintre
adolescenţi suferă de probleme de sănătate mentală, cu
o creştere a prevalenţei tulburărilor de anxietate şi
depresiei în rândul adolescenţilor cu aprox. 70% în ultimii 25 de ani
(Bor, Dear, Najman, & Hayatbakhsh, 2014). Mai mult, problemele de
internalizare sunt puternic comorbide, astfel încât un procent substanţial
de adolescenţi cu o tulburare principală de anxietate îndeplinesc
criteriile de diagnostic pentru încă o tulburare anxioasă sau
depresie (Beesdo, Knappe, & Pine, 2011). Existenţa unei tulburări
comorbide are un impact negativ asupra efectului tratamentului pentru
tulburarea principală, fiind asociată cu un răspuns mai redus la
intervenție.
Dată fiind prevalenţa ridicată şi
consecinţele negative asociate, dezvoltarea intervenţiilor validate
ştiinţific pentru probleme de internalizare la adolescenţi este
un deziderat major. Una dintre abordările terapeutice din clasa largă
a intervenţiilor CBT, cu un suport ştiinţific solid în ceea ce
priveşte tratamentul problemelor emoţionale la copii şi
adolescenţi, este terapia raţional-emotivă şi
comportamentală (REBT) (David, Cotet, Matu, Mogoase, & Stefan, 2017;
Gonzales Nelson, Gutkin, Saunders, Galloway, & Shwery, 2004). Modelul REBT
postulează că problemele emoţionale sunt cauzate de
cogniţiile evaluative, în forma credinţelor iraţionale (Ellis,
1962). Studii corelaţionale şi experimentale indică faptul
că cogniţiile iraţionale sunt implicate în apariţia şi
menţinerea unei game largi de emoţii disfuncţionale şi
probleme de psihopatologie (anxietate, depresie, tulburare de conduită).
În plus, o meta-analiză recentă a identificat o asociere robustă
între iraţionalitate şi nivelul de distress general (Vîsla,
Flückiger, Grosse Holtforth, & David, 2016). Cu privire la tipurile
specifice de cogniţii iraţionale, literatura de specialitate
sugerează că gândirea catastrofică este un factor
transdiagnostic implicat în etiopatogeneza diverselor tipologii de
tulburări de anxietate şi a tulburărilor de dispoziţie,
fiind focus-ul programelor de prevenţie şi intervenţie destinat
acestor condiţii clinice (Gellatly & Beck, 2016). Cu alte cuvinte,
câteva categorii de cogniţii evaluative (gândire rigidă şi
derivatele – catstrofare, toleranţă redusă la frustrare,
evaluarea negativă globală a propriei persoane/altora) pot explica o
varietate de probleme de psihopatologie. Toate aceste dovezi pledează
pentru potenţialul transdiagnostic al abordării REBT.
Obiectivul acestei lucrări este de a sintetiza
şi analiza protocoalele de intervenţiile REBT care abordează
problemele de internalizare în rândul populaţiei tinere. Sinteza a inclus
intervenţii atât diagnostic-specifice cât şi transdiagnostice, bazate
pe principiile teoriei raţional-emotive şi comportamentale (Ellis,
1962), care au abordat simptome de anxietate şi depresie la copii şi
adolescenţi. Am inclus atât intervenţii focalizate pe populaţie
clinică cât şi pe populaţie non-clinică, dar care au
folosit ca variabile dependentă un outcome relevant din punct de vedere
clinic.
Intervenţii
REBT diagnostic-specifice pentru copii şi adolescenţi
Depresie
Prima iniţiativă de dezvoltare şi testare
a unei intervenţii pentru depresie la adolescenţi aparţine lui
Wilde (1994). Letʼs get rational este
o intervenţie gamificată pentru adolescenţi şi adulţi
tineri, a cărei obiectiv principal este să dezvolte gândirea
raţională într-o manieră interactivă. Jocul presupune
parcurgerea a 28 de careuri, dintre care în primele 10 primesc câte o carte de
joc conţinând o afirmaţie raţională; jucătorul trebuie
să explice semnificaţia acelei afirmaţii şi să
identifice situaţii din viaţa personală în care o poate aplica.
De asemenea, jocul include şi comenzi menite să faciliteze
dezvoltarea unei relaţii de încredere prin promovarea comunicării
asertive, respectiv să crească coeziunea grupului. Intervenţia a
fost livrată o dată pe săptămână, timp de 7
săptămâni, demonstrând eficienţă în reducerea simptomelor
depresive şi a nivelului de iraţionalitate, comparativ cu grupul de
control fără intervenţie (Wilde, 1994).
Singurul studiu clinic controlat realizat pe
populaţie clinică de adolescenţi (11-17 ani), cu diagnostic de
tulburare depresivă majoră, a fost realizat de Iftene, Predescu,
Stefan, & David (2015). Intervenţia a fost adaptată după
protocolul pentru depresie destinat populaţiei adulte, dezvoltat şi
testat anterior de David et al. (2008). Protocolul, care constă în 16
şedinţe de grup săptămânale, combină activarea
comportamentală cu tehnici de restructurare cognitivă care
vizează disputarea credinţelor iraţionale evaluative şi
înlocuirea acestora cu convingeri raţionale. Componenta cognitivă a
intervenţiei s-a focalizat mai ales pe restructurarea gândirii rigide,
considerată un mecanism central în depresie, pe promovarea acceptării
necondiţionate a propriei persoane, dar a abordat şi emoţiile
secundare asociate depresiei. Rezultatele studiului au arătat că
intervenţia psihologică REBT, farmacoterapia şi combinaţia
acestora au fost la fel de eficiente în reducerea depresiei, cu un trend care
favorizează tratamentul REBT în ceea ce priveşte remiterea
simptomatologiei (Iftene et al., 2015).
Anxietate
Dintre intervenţiile REBT pentru anxietate la
populaţia tânără identificate, 3 au fost dezvoltate specific
pentru abordarea anxietăţii de performanţă şi testare
în rândul adolescenţilor cu vârste cuprinse între 11-18 ani (Haynes, Marx,
Martin, Wallace, Merick, & Einarson, 1983; Warren, Deffenbacher, &
Brading, 1976; Wessel & Mersch, 1994) Toate cele 3 intervenţii, livrate în format de grup, au fost bazate
pe principiile terapiei raţional-emotive (Ellis, 1962) şi au avut ca
şi obiectiv principal restructurarea cogniţiilor iraţionale
specifice situaţiilor de evaluare. Primele şedinţe au fost
destinate psihoeducaţiei (legătura situaţii – gânduri
– emoţii – comportamente, distincţia dintre gândirea
raţională şi cogniţiile iraţionale). Componenta
centrală a intervenţiilor a constat în identificarea gândurilor
iraţionale ce apar în situaţii de testare, disputarea lor şi
promovarea unei alternative raţionale de evaluare a situaţiilor.
Pentru atingerea acestui obiectiv, s-au utilizat tehnici de identificare
şi restructurare a cogniţiilor bazate joc şi poveşti. În
protocolul lui Wessel & Mersch (1994), au fost abordate şi
cogniţiile iraţionale relaţionate cu anxietatea socială. În
plus, acesta a inclus şi un modul de expunere in vivo la situaţii
anxiogene. Participanţii au fost instruiţi să aplice principiile
RET în cadrul expunerii, în sensul de a verifica validitatea credinţelor
iraţionale asociate situaţiei. Temele pentru acasă au constat în
completarea unui formular ABC zilnic, identificarea cogniţiilor
iraţionale în poveşti pentru copii sau practicarea expunerii în
situaţii reale de viaţă. Participanţii din grupul
experimental REBT au raportat o reducere a anxietăţii de testare, a
anxietăţii ca stare şi trăsătură (Haynes et al.,
1983; Warren et al., 1976; Wessel & Mersch, 1994) precum şi a
anxietăţii sociale (Wessel & Mersch, 1994).
Warren, Smith, & Velten (1984) au testat
eficienţa intervenţiei REBT în reducerea anxietăţii sociale
la adolescenţi (12-16 ani). Participanţii au fost elevi de liceu, cu
un nivel ridicat de anxietate socială, evaluat cu scala de evitare
socială şi distres şi scala frică de evaluare
negativă. Participanţii au fost randomizaţi în 4 grupuri: un
grup de terapie raţional-emotivă cu componentă de imagerie
raţional emotivă, un grup RET fără componentă de
imagerie, un grup de consiliere orientată pe relaţii şi un grup
de control fără tratament. Ambele intervenţii RET au constat în
7 şedinţe livrate în format de grup timp de 3 săptămâni
şi au inclus disputarea cogniţiilor iraţionale, jocuri de rol
destinate dezvoltării abilităţilor sociale precum şi teme
pentru acasă constând în confruntarea cu situaţii sociale. În cadrul
procedurii de imagerie raţional-emotivă, pe un fond de relaxare,
subiecţii au fost instruiţi să-şi imagineze o situaţie
socială specifică, să-şi conştientizeze emoţiile
şi credinţele iraţionale şi apoi să facă
disputarea lor şi să le înlocuiască cu o alternativă raţională.
Rezultate studiului au indicat că participanţii din ambele grupuri
RET (cu şi fără componenta de imagerie) au înregistrat o
reducere semnificativă a anxietăţii sociale, evaluată de
prieteni şi profesori, comparativ cu grupul de control fără
tratament. Comparativ cu toate celelalte 3 condiţii, grupul care a
beneficiat de RET fără imagerie raţional-emotivă a raportat
şi o menţinere a câştigurilor la follow-up.
Intervenţii
REBT transdiagnostice pentru adolescenţi
O alternativă promiţătoare la
intervenţiile diagnostic-specifice menţionate mai sus o
reprezintă intervenţiile REBT transdiagnostice. Un astfel de protocol
a fost dezvoltat pentru tulburări de anxietate la adolescenţi (10-16
ani) în România, fiind în prezent curs de testare în ceea priveşte
eficienţa (Cristea, Stefan, David, Mogoase, & Dobrean, 2016). Intervenţia,
furnizată online, constă în 14 şedinţe adresate copiilor
şi 2 şedinţe pentru părinţi. Elementul principal al
intervenţiei constă în a-i învăţa pe tineri distincţia
între emoţiile funcţionale (frica/îngrijorarea) şi
disfuncţionale (anxietate), respectiv între credinţe iraţionale
şi raţionale. Un alt element distinctiv al protocolului este faptul
că a fost conceput pentru a aborda un spectru larg de simptome de
anxietate (inclusiv atacuri de panică şi fobii specifice).
Prima fază a tratamentului (şedinţele 1-7)
are un caracter educativ. Primele 2 şedinţe sunt destinate
psihoeducaţiei (distincţia emoţii
funcţionale/disfuncţionale, cu accent pe anxietate, care sunt
simptomele anxietăţii, ajustarea expectanţelor legate de intervenţie).
Un aspect important în această etapă este sublinierea faptului
că obiectivul intervenţiei nu este eliminarea emoţiilor
negative, ci promovarea unor emoţii negative funcţionale. În
şedinţele 3-7, adolescenţii învaţă strategii de coping
(restructurare cognitivă, tehnici de relaxare, expunere) utile în
managementul anxietăţii. În această fază, adolescenţii
sunt familiarizaţi cu tipurile de cogniţii iraţionale şi
alternativele lor raţionale şi sunt asistaţi în a dezvolta
modalităţi mai realiste de evaluare a situaţiilor anxiogene.
Faza a doua a tratamentului (şedinţele 7-12) oferă oportunitatea
practicării strategiilor achiziţionate anterior în situaţii
reale de viaţă. Ultimele 2 şedinţe sunt destinate trecerii
în revistă a abilităţilor dezvoltate în cadrul intervenţiei
şi dezvoltării unui plan de prevenţie a recidivelor. În ceea ce
priveşte componenta de implicare parentală în intervenţie, aceasta a vizat
psihoeducaţia cu privire la anxietate şi tratament precum şi
dezvoltarea unor modalităţi prin care pot să-i asiste pe copii
în cadrul intervenţiei (modelare, promovarea credinţelor
raţionale, managementul contingenţelor, încurajarea expunerii la
situaţiile anxiogene, facilitarea implementării temelor pentru
acasă).
Concluzii
Intervenţiile REBT au fost folosite
cu succes în rândul adolescenţilor cu vârste cuprinse între 10-18 ani,
demonstrând eficienţă în reducerea depresiei (Iftene et al., 2015;
Wilde, 1994), a anxietăţii de testare, anxietăţii sociale
şi anxietăţii ca trăsătură (Haynes et al., 1983;
Warren et al., 1984; Warren et al, 1976; Wessel & Mersch, 1994).
Protocoalele de intervenţie REBT destinate problemelor de internalizare
îmbină tehnicile comportamentale (activare comportamentală, expunere)
cu cele cognitive. Elementele principale constau în promovarea distincţiei
dintre credinţe raţionale şi iraţionale, a rolului mediator
al cogniţiilor în relaţia dintre evenimente şi emoţii
şi comportamente, disputarea credinţelor evaluative iraţionale
şi înlocuirea lor cu cogniţii raţionale. Spre deosebire de
tehnicile de restructurare oarecum mai directive, logice, empirice utilizate cu
adulţii, în restructurarea cognitivă la copii şi
adolescenţi sunt favorizate tehnicile non-directive, bazate pe analogii,
metafore sau poveşti. Cu o sigură excepţie (Wilde, 1994), protocoalele
includ şi teme pentru acasă, care presupun o transpunere într-un
cadru ecologic a tehnicilor utilizate în terapie sau o testare/întărire a
aspectelor învăţate/convenite în cadrul şedinţelor.
Protocolul transdiagnostic pentru tulburări de anxietate (Cristea et al.,
2016) include și o componentă
de implicare parentală (2 ședințe), prin care părinții
sunt familiarizați cu modalități în care pot asista copilul în
îndeplinirea obiectivelor terapeutice. Intervențiile s-au
desfășurat pe parcursul a 7-10 (populație non-clinică),
respectiv 16 ședințe (populație clinică) și au fost
livrate în format de grup (Haynes
et al., 1983; Iftene et al., 2015; Warren et al., 1984; Warren et al, 1976;
Wessel & Mersch, 1994; Wilde, 1994). Excepție face interveția
REBT transdiagnostică pentru tulburări de anxietate, care este
livrată online (Cristea et al., 2016).
Un alt aspect important de menționat este faptul
că majoritatea intervențiilor REBT care vizează probleme de
internalizare la adolescenți sunt diagnostic-specifice, cu un singur
protocol transdiagnostic, conceput să abordeze un spectru larg de simptome
de anxietate (Cristea et al., 2016). Dat fiind caracterul transdiagnostic al
teoriei rațional-emotive în explicarea diverselor probleme
emoționale, abordarea REBT reprezintă un cadru conceptual potrivit
pentru dezvoltarea unor intervenții care să vizeze mecanismele comune
ale problemelor de internalizare.
2. Studiul 1 – Testarea
invarianței metrice, configurale și scalare a Scalei de anxietate
socială pentru adolescenți
Introducere
Anxietatea socială este una dintre cele mai
prevalente tulburări de anxietate (Kessler et al., 2012) care apare la
adolescenți. Există numeroase instrumente care
măsoară anxietatea socială, atât pentru adulți, cât și
pentru copii, însă nu am găsit disponibil nici un astfel de instrument
tradus în limba română. Prin adaptarea instrumentului în limba română
și investigarea proprietăților sale psihometrice ne
asigurăm că acesta poate fi utilizat cu încredere în ceea ce
privește măsurarea adecvată a anxietății sociale. Una
dintre cele mai utilizate scale care măsoară anxietatea socială
la adolescenți este Scala de
anxietate socială pentru adolescenți (the Social Anxiety Scale
for Adolescents; SAS-A; La Greca & Lopez, 1998),
care este o adaptare a Scalei de
anxietate socială pentru copii (the Social Anxiety Scale for
Children-Revised; SASC-R; La Greca & Stone, 1993). SAS-A include trei
subscale: Frica de evaluarea negativă (FNE: 8 itemi), Evitare socială
și distres în situații sociale noi sau cu persoane necunoscute (SAD-Nou:
6 itemi) și Evitare socială și distres mai general (DAS-General:
4 itemi). Pentru a calcula scorul total se adună itemii cu excepția
celor 4 itemi neutri. Scorul total variază între 1 și 90, scorurile
mai mari indicând simptome crescute de anxietate socială.
Metodă. Au
fost contactați autorii chestionarului pentru a cere acordul de a traduce
și utiliza chestionarul pe populația acestui studiu. Instrumentul a
fost tradus și adaptat conform liniilor directoare ale Comisiei
Internaționale de testare pentru traducerea și adaptarea testelor (Muniz, Elosua, &
Hambleton, 2013). Astfel, după ce a fost
obținut acordul, chestionarul a fost tradus în limba română folosind
procedura “back
translation” în care mai întâi itemii din limba engleză au fost
traduși în limba română, iar apoi utilizând psihologi clinicieni
vorbitori de limba engleză, au fost re-traduși itemii din limba
română în limba engleză.
Participanți. Am recrutat 1128 adolescenți (Vârstamedie = 14.81,
Abatere standard = 1.37, 61.4% fete) din școlile din Cluj-Napoca și de
la Clinica de Psihiatrie Infantilă. După obținerea acordului din
partea școlilor și semnarea consimțământului informat de
către părinți, au fost administrate chestionarele. Criteriile de includere a participanților
în acest studiu au fost:
-
Părinții
să semneze consimțământul informat
-
Adolescenții
să fie de acord să participe la studiu
-
Să
aibă vârste cuprinse între 12-17 ani
-
Să fie
vorbitori de limba română
Rezultate obținute. Varianta în limba română a Scalei de anxietate socială pentru
adolescenți a dovedit proprietăți psihometrice adecvate
(fidelitate, validitate). În plus acest instrument a dovedit
invarianță de măsurare în ceea ce privește genul, vârsta
și mediul de proveniență al copiilor (rural vs urban). Stabilirea
invarianței de măsurare a acestui instrument dovedește
utilitatea folosirii acestui instrument în evaluarea anxietății
sociale a adolescenților, făcând relevante comparațiile dintre
grupuri (băieți vs fete, pre-adolescenți și
adolescenți, adolescenți din mediul rural vs din mediul urban).
Tabelul 1.
Medii și abateri standard pentru subscalele SAS-A
|
FNE
|
SAS-A
|
SAS-AG
|
N (%)
|
Gen
|
|
|
|
|
Băiat
|
16.36 (7.16)
|
13.36 (5.19)
|
7.05 (2.97)
|
324 (41.17)
|
Fată
|
19.41 (9.24)
|
15.21 (5.28)
|
8.02 (3.59)
|
463 (58.83)
|
Vârstă
|
|
|
|
|
≤
12
|
18.06 (9.52)
|
14.65 (5.63)
|
7.64 (3.51)
|
546 (69.35)
|
>
12
|
18.57 (8.62)
|
14.54 (5.5)
|
7.71 (3.5)
|
241 (30.65)
|
Mediu
|
|
|
|
|
Urban
|
17.33 (8.09)
|
13.73 (5.00)
|
7.21 (3.02)
|
651 (82.69)
|
Rural
|
20.16 (9.82)
|
16.76 (5.64)
|
8.92 (4.18)
|
136 (17.31)
|
Analiza factorială
Tabelul 2.
Rezultatele analizei factoriale confirmatorii a modelului cu trei factori
pentru versiunile Scalei de anxietate socială completate de
adolescenți și de părinții
|
df
|
χ²
|
CFI
|
TLI
|
RMSEA[90%CI]
|
Adolescenți
|
132
|
952.68*
|
.955
|
.948
|
.088 [.083, .093]
|
Părinți
|
132
|
846.54*
|
.936
|
.926
|
.091[.085, .097]
|
* p < 0.05
Invarianța de măsurare în ceea ce
privește genul și vârsta
Tabelul 3.
Rezultatele invarianței de măsurare folosind analiza confirmatorie
multigrup
|
Invarianța
configurală
(df
= 264)
|
Invarianța
scalară (df = 330)
|
Diferența
între modele (Δdf = 66)
|
|||||||
|
χ²
|
CFI
|
TLI
|
RMSEA
[90%CI]
|
χ²
|
CFI
|
TLI
|
RMSEA
[90%CI]
|
Δχ²
|
ΔCFI
|
Adolescenți
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gen
|
1040.31*
|
.957
|
.951
|
.086
[.08,
.09]
|
1015.26*
|
.962
|
.965
|
.072
[.067,
.077]
|
90.49*
|
-.005
|
Vârstă
|
878.66*
|
.971
|
.966
|
.08
[.074,
.086]
|
977.34*
|
.969
|
.971
|
.073
[.068,
.079]
|
164.64*
|
-.002
|
Mediu
|
965.53*
|
.956
|
.949
|
.083
[.077,
.089]
|
966.27*
|
.96
|
.963
|
.071
[.066,
.076]
|
96.28*
|
.004
|
Părinți
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gen
|
896.69*
|
.948
|
.94
|
.086
[.08,
.092]
|
877.84
|
.955
|
.958
|
.072
[.066,
.077]
|
93.99*
|
.007
|
Vârstă
|
885.77*
|
.953
|
.946
|
.09
[.068,
.08]
|
853.28
|
.961
|
.964
|
.074
[.068,
.08]
|
68.65
|
.008
|
Mediu
|
898.7*
|
.941
|
.932
|
.088
[.081,
.094]
|
657.52
|
.944
|
.947
|
.074
[.066,
.082]
|
224.43*
|
.003
|
* p < 0.05
Concluzii și discuții. Acest studiu contribuie la domeniul evaluării validate
științific, întrucât rezultatele noastre au indicat că Scala de
anxietate socială pentru adolescenți este un instrument psihologic cu
proprietăți psihometrice ridicate care poate fi utilizat pentru
identificarea simptomelor de anxietate socială ale adolescenților. Înainte
de a aplica o scală tradusă dintr-o altă limbă un pas
important îl constituie testarea invarianței scalei respective. Scala
SAS-A a demonstrat invarianță metrică, structurală și
scalară, de aceea ea poate fi folosită cu încredere pentru a
identifica copiii care vor primi intervenția. Dintre limitele acestui
studiu amintim următoarele: datele au fost auto-raportate, nu am condus interviuri
clinice cu adolescenții pentru a exclude anumite tulburări.
3. Studiul 2 – Investigarea
proprietăților psihometrice ale Scalei de iraționalitate pentru
copii și adolescenți
Introducere. Credințele iraționale joacă un rol central în terapia
Rațional Emotivă și Comportamentală (REBT; Ellis, 1994). În
prezent există numeroase instrumente de măsurare a credințelor iraționale,
instrumente utilizate pe populații de adulți, precum: Scala de
atitudini și credințe (The Attitudes and Belief Scale 2;
DiGiuseppe et al., 2017)
, Scala de atitudini și credințe generale (The
General Attitude and Belief Scale; Burgess, 1986; DiGiuseppe, Leaf, Exner,
& Robin, 1988), versiunea prescurtată a Scalei de
atitudini și credințe generale (The
Shortened General Attitude and Belief Scale;
Lindner et al., 1999)
, Scala de gânduri rationale și
iraționale (The Rational and
Irrational Beliefs Scale; RAIBS;
Mogoase et al., 2013)
sau pentru copii
și adolescenți cum ar fi Scala de iraționalitate
pentru copii și adolescenți (The Child
and Adolescent Scale of Irrationality;
Bernard & Cronan,
1999)
. Potrivit unei analize
sistematice a literaturii relaționate cu instrumentele de măsurare
din REBT, există numeroase limite în ceea ce privește instrumentele
actuale: contaminare între itemi care măsoară emoții și gânduri,
confuzie între inferențe și evaluări, distincția
dintre procese și arii de conținut (Terjesen, Salhany, & Sciutto, 2009).
Pornind de la aceste limite majore în ceea ce privește măsurarea în
Terapia Rațional Emotivă și Comportamentală, pe care
protocolul proiectului nostru se bazează, ne-am propus să
dezvoltăm în limba română un instrument care să măsoare
gândurile iraționale ale copiilor și adolescenților și care
să depășească limitele identificate anterior în analiza
sitematică a literaturii. Acest demers este esențial, deoarece (1) ne
asigurăm că identificăm correct gândurile iraționale ale
copiilor și adolescenților incluși în studiu, respectiv (2)
dezvoltând un instrument riguros, putem identifica schimbările care apar
în urma terapiei.
Instrumente
Date demografice. Participanții au completat un chestionar cu date demografice, oferind
date despre gen, vârstă, clasă, situația familială.
Iraționalitatea. Am dezvolat Scala de Iraționalitate
pentru copii și adolescenți (a se vedea Tabelul 1), pornind de la
teoria Rațional Emotivă și Comportamentală (Ellis, 1994).
Odată generați itemii potrivit modelului teoretic, am consultat
specialiștii din domeniu. Instrumentul final conține 24 de itemi, iar
variantele de răspuns sunt cotate pe o scală Likert cu 5 trepte, unde
1 înseamnă Puternic împotrivă iar 5 înseamnă Puternic de acord.
Participanți. La acest studiu au participat 680 copii și adolescenți (Mvârstă = 15.43; SD = 1.42, vârste cuprinse între 12-17). În ceea ce privește
distribuția pe cele două genuri, 41.1% dintre copii au fost
băieți iar 58.9% au fost fete. A fost obținut acordul de
participare atât din partea lor cât și din partea părinților
lor.
Analize statistice. Utilizând programul MPLUS am testat prin analiză factorială
exploratorie (EFA) structura factorială a Scalei de Iraționalitate
pentru copii și adolescenți.
Rezultate obținute. Scala are o fidelitate excelentă, Apha Cronbach pentru întreaga scală
fiind de .93. Fidelitatea este ridicată și pentru cele patru
subscale, respectiv coeficienții Alpha Cronbach sunt cuprinși între .84 și 0.87.
Tabel
1. Itemii scalei și factorii corespunzători
Nr. item
|
Item
|
Factor
|
Denumire factor
|
1
|
Trebuie
neapărat să fac lucrurile
perfect.
|
2
|
Trebuie
absolutist
|
2
|
Este
groaznic să mă fac de râs în fața celorlalalți
|
1
|
Catastrofare
|
3
|
Ceilalți
copii sunt proști/răi atunci când nu fac ceea ce zic eu.
|
4
|
Evaluare
globală
|
4
|
Este
insuportabil să fiu tratat(ă) nedrept
|
3
|
Toleranță
scăzută la frustrare
|
5
|
Ceilalți
trebuie să fie corecți cu mine.
|
2
|
Trebuie
absolutist
|
6
|
Viața
este lipsită de sens.
|
4
|
Evaluare
globală
|
7
|
Este oribil să fiu respins (ă) de cei de
care îmi pasă.
|
1
|
Catastrofare
|
8
|
Viața
este inutilă.
|
4
|
Evaluare
globală
|
9
|
Oamenii
care nu mă respectă sunt răi.
|
4
|
Evaluare
globală
|
10
|
Este insuportabil să mă simt așa
agitat (ă).
|
3
|
Toleranță
scăzută la frustrare
|
11
|
Mereu
mă gândesc că lucrurile trebuie să iasă așa cum
vreau eu.
|
2
|
Trebuie
absolutist
|
12
|
Viața
mea este nedreaptă.
|
4
|
Evaluare
globală
|
13
|
Mi
se pare insuportabil ca alții să îmi zică ce să fac.
|
3
|
Toleranță
scăzută la frustrare
|
14
|
Atunci
când am o performanță slabă mă gândesc că sunt
prost/proastă.
|
4
|
Evaluare
globală
|
15
|
Este îngrozitor să am rezultate slabe.
|
1
|
Catastrofare
|
16
|
Trebuie
să fac o impresie bună mereu.
|
2
|
Trebuie
absolutist
|
17
|
Ceilalți
sunt incapabili.
|
4
|
Evaluare
globală
|
18
|
Ceilalți
mă evită deoarece sunt un om rău.
|
4
|
Evaluare
globală
|
19
|
Este
groaznic ca lucrurile pe care eu mi le doresc foarte mult să nu se
întâmple.
|
1
|
Catastrofare
|
20
|
Cei
care nu mă plac (copii, profesori, părinți) sunt persoane
rele.
|
4
|
Evaluare
globală
|
21
|
Eu
sunt un prost /o proastă atunci când nu reușesc să fac un
lucru important pentru mine.
|
4
|
Evaluare
globală
|
22
|
Viața
mea este grea.
|
4
|
Evaluare
globală
|
23
|
Este
insuportabil să respect reguli
|
3
|
Toleranță
scăzută la frustrare
|
24
|
Eu sunt un
ratat/o ratată atunci când cineva mă respinge.
|
4
|
Evaluare
globală
|
Tabel 2. Indicatori
statistici analiză factorială exploratorie
Akaike (AIC) Bayesian
(BIC) RMSEA LL UL
1 FACTOR 21878.49 22065.95 0.108 0.10 0.11
2 FACTOR(S) 21327.68 21604.96 0.077 0.07 0.08
3 FACTOR(S) 21214.39 21577.59 0.069 0.06 0.07
4 FACTOR(S) 21134.83 21580.04 0.062 0.05 0.06
5 FACTOR(S) 21080.13 21603.44 0.055 0.04 0.06
6 FACTOR(S) 21028.06 21625.58 0.046 0.03 0.05
7 FACTOR(S) 21003.47 21671.29 0.039 0.02 0.04
8 FACTOR(S) 20989.01 21723.22 0.032 0.01 0.04
Concluzii. Scopul acestui studiu a fost de a dezvolta și testa
proprietățile psihometrice ale Scalei de Iraționalitate pentru
copii și adolescenți. Itemii
au fost dezvoltați bazându-ne pe teoria Rațional Emotivă și
Comportamentală. Astfel, instrumentul dezvoltat de noi conține 24 de
itemi formulați în mod pozitiv care se împart în patru scale: Trebuie absolutist,
Catastrofare, Toleranță scăzută la
frustrare și Evaluare globală (a propriei persoane, a celorlalți
și a lumii). De asemenea, se poate calcula un scor total de
Iraționalitate. Instrumentul a dovedit proprietăți psihometrice
adecvate, respectiv fidelitate crescută atât pentru toată scala, cât
și pentru cele patru subscale. În concluzie, vom putea utiliza acest
instrument în cercetarea noastră.
4. Proiectarea
design-ului de evaluare fMRI
In vederea analizei functionarii cerebrale asociate
interventiei psihologice, au fost realizate în principal urmatoarele activitati
specifice achizitiei RMN pe platforma SkyRa;
1.
Pregătirea probelor
(probei) psihologice necesare identificării biomarkerilor neoroimagistici
aferenți psiho-tratamentului;
2.
Implementarea probelor
(probei) psihologice pentru toate cele trei analize de imagistică prin
rezonanță magnetică nucleară funcțională (T1, T2,
T3) prevăzute în proiect și aplicate adolescenților incluși
în studiu;
3.
Pregătirea pe
scannerul Skyra în conformitate cu standardele internaționale a
protocolului de achiziție a imaginilor structurale/anatomice și
functionale - atât cele înregistrate în timpul repausului (rest fMRI) cât
și cele înregistrate în timpul desfășurării sarcinii
psihologice în timp real (stress fMRI);
4.
Testarea probelor (probei)
psihologice și sincronizarea acesteia cu protocolul de achizitie
prestabilit, precum și cu secventa de pulsuri utilizată pentru
imagistica prin rezonanță magnetică nucleară
funcțională (BOLD fMRI);
5.
Pregatirea scanner-ului RMN
pentru inceperea achizitionarii imaginilor anatomice și funcționale
(de ex.: asezarea antenei specifice, fixarea centrului cranial, pozitionarea
mesei scanner-ului, etc.);
Referințe
bibliografice:
Beck, A.T., & Gellatly, R. (2016). Catastrophic
Thinking: A Transdiagnostic Process Across Psychiatric Disorders. Cognitive
Therapy and Research, 40, 441-452.
Beesdo, K., Knappe, S., Pine, D.S. (2009). Anxiety
and anxiety disorders in children and adolescents: developmental issues and
implications for DSM-V. Psychiatric Clinics of North America, 32,
483–524.
Bernard, M.
E., & Cronan, F. (1999). The Child and Adolescent Scale of Irrationality:
Validation Data and Mental Health Correlates. Journal of Cognitive
Psychotherapy, 13(2), 121–132
Bor, W., Dean, A.J., Najman, J., & Hayatbakhsh,
R. (2014). Are child and adolescent mintal health problems increasing in the
21th century? A systematic review. Aust N Z J Psychiatry, 48, 606-616.
Cristea, I. A., Stefan, S., David, O., Mogoase, C.,
& Dobrean, A. (2016). Rational-Emotive and Cognitive-Behavior Therapy (RE&BT) Treatment
Protocol for Anxiety in Children and Adolescents. In Cristea, I. A., Stefan,
S., David, O., Mogoase, C., & Dobrean, A., REBT in the Treatment of Anxiety
Disorders in Children and Adults (pp. 51-67). London: Springer International
Publishing.
David, D., Cotet, C., Matu, S., Mogoase, C., Stefan,
S. (2017). 50 years of rational-emotive and cognitive-behavioral therapy: A
systematic review and meta-analysis. J Clin Psychol., 00:1-15.
David, D., Szentagotai, A., Lupu, V., Cosman, D.
(2008) Rational-emotive behavior therapy, cognitive therapy, and medication in
the treatment of major depressive disorder: a randomized clinical trial,
post-treatment outcomes, and six-month follow-up. Journal of Clinical
Psychology, 64,728–746.
DiGiuseppe,
R., Leaf, R., Exner, T. and Robin, M. V. (1988). The development of a measure
of rational/irrational thinking. Paper presented at the World Congress of
Behaviour Therapy, Edinburgh, UK.
DiGiuseppe,
R., Leaf, R., Gorman, B., & Robin, M. W. (2017). The Development of a
Measure of Irrational/Rational Beliefs. Journal of Rational-Emotive &
Cognitive-Behavior Therapy, 1–33. https://doi.org/10.1007/s10942-017-0273-3
Ellis, A. (1962). Reason and emotion in
psychotherapy. Secaucas, NJ: Lyle Stuart and Citadel Press
Ellis, A.
(1994). Reason And Emotion In
Psychotherapy (Rev Sub edition). Secaucus, NJ: Citadel.
Gonzalez, J., Nelson, J., Gutkin, T., Saunders, A.,
Galloway, A., Shwery, C. (2004). Rational emotive therapy with children and
adolescents: a meta-analysis. J. Emot. Behav. Disord., 12, 222–235.
Haynes, C. R., Marx, R. W., Martin, J., Wallace, L.,
Merrick, R., & Einarson, T. (1983). Rational-Emotive counselling and
self-instruction training for test anxious high school students. Canadian
Journal of Counselling and Psychotherapy/Revue canadienne de counseling et de
psychothérapie, 18(1), 31–38
Iftene, F., Predescu, E., Stefan, S., & David,
D. (2015). Rational-Emotive and Cognitive-Behavior Therapy (REBT/CBT) versus
pharmacotherapy versus REBT/CBT plus pharmacotherapy in the treatment of major
depressive disorder in youth: A randomized clinical trial. Psychiatry Research,
225(3), 687–694.
Kessler, R.
C., Avenevoli, S., Costello, E. J., Georgiades, K., Green, J. G., Gruber, M.
J., . . . Merikangas, K. R. (2012). Prevalence, persistence, and
sociodemographic correlates of DSM-IV disorders in the National Comorbidity
Survey ReplicationAdolescent Supplement. Archives of General Psychiatry, 69,
372-380. doi:10.1001/archgenpsychiatry.2011.160
La Greca, A.
M., & Lopez, N. (1998). Social anxiety among adolescents: Linkages with
peer relations and friendships. Journal
of Abnormal Child Psychology, 26, 83-94. doi:10.1023/A:1022684520514
La Greca, A.
M., & Stone, W. L. (1993). Social Anxiety Scale for Children-Revised:
Factor structure and concurrent validity. Journal
of Clinical Child Psychology, 22, 17-27. doi:10.1207/ s15374424jccp2201_2
Lindner, H.,
Kirkby, R., Wertheim, E., & Birch, P. (1999). A Brief Assessment of
Irrational Thinking: The Shortened General Attitude and Belief Scale. Cognitive
Therapy and Research, 23(6), 651–663. https://doi.org/10.1023/A:1018741009293
Mogoase, C.,
Stefan, S., & David, D. (2013). How Do We Measure Rational and Irrational
Beliefs? the Development of Rational and Irrational Beliefs Scale (Raibs) - a
New Theory-Driven Measure. Journal of Evidence-Based Psychotherapies, 13(2A),
529.
Muniz, J.,
Elosua, P., & Hambleton, R. K. (2013). International test commission ~
guidelines for test translation and adaptation: Second edition. Psicothema, 25(2), 151e157. http://dx.doi.org/10.7334/psicothema2013.24.
Terjesen, M.
D., Salhany, J., & Sciutto, M. J. (2009). A Psychometric Review of Measures
of Irrational Beliefs: Implications for Psychotherapy. Journal of
Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 27(2),
83–96. https://doi.org/10.1007/s10942-009-0093-1
Vîslă, A., Flückiger, C., Grosse Holtforth, M.,
David, D. (2016). Irrational Beliefs and Psychological Distress: A
Meta-Analysis. Psychotherapy and Psychosomatics, 85(1), 8-15.
Warren, R., Deffenbacher, J. L., & Brading, P.
(1976). Rational-emotive therapy and the reduction of test anxiety in
elementary school students. Rational Living, 11, 26–29
Warren, R., Smith, G., & Velten, E. (1984).
Rational-emotive therapy and the reduction of interpersonal anxiety in junior
high school students. Adolescence, 19, 893-902.
Wessel, I., & Mersch, P. P. A. (1994). A
cognitive- behavior group treatment for test anxious adolescents. Anxiety,
Stress and Coping, 7, 149–160.
WHO (2014). Health for the World s Adolescents
– A Second Chance in the Second Decade. World Health Organisation:
Geneva, Switzerland.
Wilde, J. (1994). The effects of the Let’s Get
Rational board game on rational thinking, depression, and self-acceptance in
adolescents. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 12,
189–197.